Werk en weldaad - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van JP en Leonie - WaarBenJij.nu Werk en weldaad - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van JP en Leonie - WaarBenJij.nu

Werk en weldaad

Door: Leonie en JP

Blijf op de hoogte en volg JP en Leonie

29 Januari 2010 | Cambodja, Phnom-Penh

Ha lieve mensen,

Wat is het koud bij jullie!! En wat is het hier toch lekker warm! We schrijven dit bericht dat ook aan de rand van het zwembad op het prive terras van onze hotelkamer. Voor de beeldvorming: www.thebillabonghotel.com/

We hebben het al vaker gezegd, maar het is echt weer afzien als vrijwilliger in Cambodja (-:

Voordat we vertellen over de twee heerlijke werken vakantie met Pappa en Mamma de Vos, zullen we eerst even wat vertellen over ons werk (waren we daarom niet hier??).

Mongkul Borei ziekenhuis beschikt inmiddels over een network met 22 computers!! Fase 1 van JP’s placement is afgerond. Samen met Sophain (klinkt als ‘Pain’) heeft hij met gevaar voor eigen leven, staande op instabiele ladders, klauterend over daken kabels getrokken tussen de verschillende gebouwen om de computers aan elkaar vast te knopen. Het doel van deze spannende handelingen is het koppelen van computers om het verzamelen van patientgegevens en management informatie makkelijker te maken. Dat is het haalbare doel. De ambiteuze directeur van het ziekenhuis heeft echter ook bedacht dat er electronische patientendossiers moeten komen. Mooie gedachten, maar wellicht wat ambiteus? Er zijn nog maar erg weinig ziekenhuizen in NL (geen?) die over een Electronisch Patienten Dossier beschikken...terwijl ze daar we al jaaaren mee bezig zijn... Maar wel heel uitdagend én JP heeft zich zodanig in de kijker gespeeld dat een grote NGO voor zijn placement tot en met November gaat betalen (hij zou vanaf mei ‘werkloos’ zijn). We blijven dus samen tot november VSO-ers!

In de primatieve wereld die Preah net Preah Ziekenhuis en Srah Chik Health Center heet worden langzaam maar zeker ook grote successen geboekt. Beiden geven (eindelijk!) volledig openheid van zaken. Dit heeft onder andere geresulteerd in een grote schoonmaak van het kantoor van de directeur van het Health Center, zodat dat representatiever oogt, maar ook zodat hij dingen kan vinden en beter kan opbergen. Jammer genoeg is Leonie vergeten een voor en na foto te maken, maar het resultaat is verbluffend: in 20 jaar dienstverband worden heel, heel veel paperassen verzameld (en rattenpoep ook trouwens). Een andere grote stap was dat het ziekenhuis Leonie heeft GEVRAAGD (dat heeft een jaar geduurd, voordat haar om hulp werd gevraagd) om te helpen met de financien. En dat in een heel corrupt land, bijzonder en dankbaar! Elke maand vergadert er een commissie over de inkomsten en uitgaven. Leonie zal de voorzitter en notulist coachen en hen helpen met de financiele procedures. Lastig, maar ook weer heel dankbaar. De problemen in het ziekenhuis zijn echter nog onverminderd groot: te weinig medicijnen, weinig kennis bij de artsen, maar wel erg veel zieke kindertjes, etc. Het werk van Leonie en Janice (haar Engelse collega) heeft er wel toe geresulteerd dat ze volledige steun krijgen van een NGO met heel veel geld. Alle activiteiten die ze kunnen bedenken (trainingen, vergaderingen in de provincie, etc.) worden gefinancieerd door hen. Verder heeft de directeur van het Operationele District (OD) waar het Healh Center en het ziekenhuis onder vallen Leonie gevraagd hem te coachen, want hij wil de beste OD directeur van het district worden! Dat is de juiste instelling, toch? En dat voor een hele grote, macho Khmer man. En tot slot hebben Janice en Leonie bedongen dat ze elke maand een training organiseren voor alle directeuren van de health centers in het district (12) en al de teamleiders van het Operationele District. Werk genoeg dus!

Maar we hebben weer voldoende energie om ons de laatste 10 maanden in te zetten voor ‘onze’ ziekenhuizen! We zitten zoals gezegd nu nog in Phnom Penh nat twee weken met Gerrie en Ronald door Cambodja te zijn getrokken. Na een paar dagen in ons dorp zijn we via Siem Reap en Phnom Penh naar Kep (kust), Sihanoukville (strand) en Koh Kong (jungle) gegaan. Het was geweldig, gezellig, mooi, relaxed, helemaal fijn! We kunnen er nog heel veel over praten, maar waarschijnlijk zeggen de foto’s genoeg!

Dank je wel, lieverds voor de fijne tijd (en ook heel erg bedankt voor de extra nachten in Billabong).

Voor wie na het zien van de foto’s zin heeft in een volledig verzorgde reis in Cambodja: neem gerust contact met ons op! T/m november hebben we nog geen boekingen staan in onze residentie (-:

O, en Sinterklaas, wellicht kunt u nog wat hints geven? Anders zijn we toch genoodzaakt dit jaar zou stout te zijn dat we mee moeten naar Spanje. En voor de alerte lezers: mochten jullie niet willen dat we in november weer naar NL komen, maar in december alweer weggaan: help ons onthullen wat (wie) er onder de mijter van Sinterklaas zit!

Veel liefs vanuit een heerlijk warm Cambodja! Nog even en dan komt voor jullie ook de lente eraan!

JP & Leonie

• 29 Januari 2010 - 12:59

Anne:

ECHT GOED BEZIG!

• 29 Januari 2010 - 14:54

Linda:

Heej,

Het blijft heerlijk om jullie verslagen te lezen, zeker als jullie zo'n fijne tijd gehad hebben.

Verders alles goed? Ik heb geen leuke roddels geloof ik. Zit even te denken of ik op OZR gebied iets weet, ah ja, tuurlijk, maar misschien dat je dat al via Marsha hebt gehoord. Zal vast wel. En anders zet ik 't nog wel 'ns op mail.

De verzorgde reis naar Cambodja in jullie residentie klinkt zeer verleidelijk, maar ik twijfel een heel klein beetje aan de kindvriendelijkheid van de vakantie. Dat worden dus gewoon twee weken naar Portugal: spannend en avontuurlijk genoeg met die kleine smurfen ;-)

Nou, groetjes weer en tot ziens/lees/horens/mails/etc.

Lin

• 29 Januari 2010 - 20:46

Daisy:

Hoi lieverd,

Wat heerlijk dat jullie zo genieten !
    Kom je ons in het OZR nog eens bezoeken als je in NL bent??

Veel plezier nog meis,

doeiii
    Daisy

• 28 Februari 2010 - 14:09

Leandra:

Ha die Leonie (JP ben ik volgens mij alleen een keer op het einde van een training tegengekomen, toen jullie net met een leuk volkswagenbusje op vakantie gingen??),
    Volgens mij hebben wij samen SKWIDD gedaan, ben ik vervolgens naar China gegaan en jij naar Cambodja... en zitten de twee jaar er bijna op! Ik begrijp uit het stukje wat ik tot nu toe heb gelezen (ben nog niet geheel bij) dat jullie weer teruggaan... Wij plakken er waarschijnlijk nog twee jaar achteraan... in Cambodja! Als alles doorgaat, kunnen we waarschijnlijk nog net naar elkaar zwaaien in september?? Nou ja, leuk om te lezen dat jullie het naar je zin hebben en wie weet tot in Cambodja?