Gelukkig 2010: Verslag van de feestdagen in Cambo - Reisverslag uit Sisŏphŏn, Cambodja van JP en Leonie - WaarBenJij.nu Gelukkig 2010: Verslag van de feestdagen in Cambo - Reisverslag uit Sisŏphŏn, Cambodja van JP en Leonie - WaarBenJij.nu

Gelukkig 2010: Verslag van de feestdagen in Cambo

Door: Leonie en JP

Blijf op de hoogte en volg JP en Leonie

02 Januari 2010 | Cambodja, Sisŏphŏn

Ha lieve mensen,

Allereerst natuurlijk het allerbeste toegewenst voor 2010! We hopen dat jullie heerlijke kerstdagen hebben gehad en een leuke Niewjaars nacht.
Hier in Cambodja was alles…anders…maar daarom niet minder leuk!

Wij kijken terug op een indrukwekkend, mooi, bijzonder en gezellig jaar in Cambodja. En we kijken vooruit naar 2010 als het jaar waarin we deze fantastische tijd in Cambodja gaan afsluiten en vooral ook dat we weer terug naar Nederland gaan. Waar het leven misschien minder spectaculair, verrassend (verbijsterend) is, maar wat wel ons thuisland is. En het land is waar jullie allemaal zijn!
We voelen ons bevoorrechte mensen!

Een kort verslag van een December maand in Cambodja.

Sinterklaas
Daar hebben we al wel iets over geschreven natuurlijk en Sinterklaas was eingenlijk ‘net echt’. We hebben meer kruidnoten gegeten dan we normal in NL zouden eten. Dit met dank aan alle Sinterklazen in NL (-: Heel erg bedankt daarvoor! ( WIL DE ‘ECHTE’ SINTERKLAAS ZICH MELDEN!? JA JIJ, DIE VAN DAT LEUKE GEDICHT EN DAT SUPER PAKKETJE MET SPELLETJE. We zijn nu al bijna een maand heel nieuwsgierig!! (-:)

Kerst
Kerst in Cambodja was niet wit van de sneeuw, maar wit van het stof voor ons. We zijn op eerste kerstdag (na het werk!) naar Samrong gegaan, dat ligt zo’n 1,5 uur noordelijker dan waar wij wonen (ja, echt in de middle of nowhere dus!). Daar woont een VSO-er die gelijk met Leonie is gekomen in een prachtig huis met gigantisch balkon aan een meer.
Ja, dat klinkt dan weer erg pittoresk (dat was het ook wel), maar verder is Samrong, stoffig en arm en doen ze er niet aan kerst. Maar dat mocht de pret niet drukken. We hebben gewoon onze kerstversiering meegenomen naar het restaurant op 1e kerstdag (zie foto’s). Het was in ieder geval een hele international kerst: 1e kerstdag met 4 nationaliteiten en 2e kerstdag zijn we gewoon naar Thailand gegaan!
De Thaise grens ligt op een uurtje rijden van Samrong en we hadden bedacht dat het wellicht leuk zou zijn om bij een van de casinos aan de grens koffie te gaan drinken of naar het zwembad van een van de hotels/ casinos te gaan. En onderweg zouden we dan nog naar een waterval gaan. Plan klinkt goed, toch!? Uitvoering was iets anders:
Koffie in casino: niet gelukt. Moeilijk verhaal dat we een voucher nodig hadden, etc.
Zwembad: Helaas. We moesten een kamer in het hotel nemen (a 30 dollar) om gebruik te maken
van het zwembad.
Waterval: Die hebben we nooit kunnen vinden (-:
Alternatief plan was om dan maar net over de grens met Thailand naar een grote markt te gaan. Mensen die JP een beetje kennen weten waarschijnlijk dat markt bezoeken niet direct zijn grootste hobby is (-:, maar bij gebrek aan alternatieve plannen gingen we toch naar de markt. Daarvoor moesten we natuurlijk eerst Cambodja uit (wachten, formulieren, stempels) en Thailand uit (wachten, formulieren, stempels) voordat we naar de markt konden (en dit uiteraard ook weer op de terug weg uiteraard. Om een lang verhaal kort te maken: we waren rijkelijk laat voor de markt die ze al aan het opbreken waren, kerst lunch in stalletje was gruwelijk. Aanwinst: fietspomp. (-: Maarrrr wij kan er zeggen dat ze op 2e kerstdag naar Thailand zijn geweest!?

Oud en Nieuw
Oud en Nieuw hebben we dit jaar doorgebracht in Siem Reap. Na het werk zijn we op 31 December ingechecked bij ons tweede huis ‘Smiley’s Guesthouse ‘, En daar hadden zee en klein feestje georganiseerd met eten, muziek en zelf gebrouwen wijn (wat naar brood smaakte). Daarna zijn we rond een uurtje of 10 naar Pub street in het centrum gegaan. En daar was het druk! En gezellig! Er was daar een heel straatfeest opgetuigd met drank stalletjes buiten, DJ’s en vooral heel veel mensen! Was echt helemaal super! (en voor het eerst in een jaar dat we ergens geode muziek hebben gehoord). Erg geslaagd dus! En heerlijk om gewoon in korte broek buiten te staan met Oud en Nieuw!

En verder?
Maar volgens jaar vieren we Kerst en Oud en Nieuw (waarschijnlijk) weer in Nederland. In ieder geval niet in Cambodja, want het laaste jaar is voor ons aangebroken! Gaat toch allemaal heel snel! Nog maar 10 maanden en dank omen we alweer terug!
Andere ontwikkelingen:
- Ons appartement is t/m juni verhuurd (hoera!)
- JP heeft een hele goede halve marathon gelopen (1:54h)
- Over minder dan 2 weken komen de ouders van Leonie alweer. We gaan dan een tripje maken naar de kust
- Wedding season is hier aangebroken. Onze haat jegens speakers, versterkers en microfoons heeft dan ook zijn hoogtepunt bereikt. Waarom moet de muziek aan om 4 uur ‘s ochtends? Waarom moet het zo hard (over luidsprekers!!) dat het hele dorp (en de 10 aanpalende dorpen) het kan horen? (het antwoord op deze vragen heeft iets te maken met geesten (zijn die al wakker zo vroeg?) en om mensen te informeren (stuur een sms! (-;)
- We hebben een auto!...te leen. Een vrijwilliger die terug is gegaan naar Engeland had geen tijd meer om de auto te verkopen. Weldoeners als wij zijn hebben wij natuurlijk aangeboden dat wij die auto wel voor hem willen verkopen. En het is natuurlijk niet goed als de auto lang stilstaat, dus we moeten hem wel af en toe gebruiken (-:
Kortom: met ons gaat het helemaal goed!
En met jullie?
Liefs vanuit een stoffig en warm Cambodja,

JP en Leonie

• 02 Januari 2010 - 08:59

Martijn,Miranda+kids:

Dag lieve JP en Leonie,

Daan en Milou vonden de foto met sinterklaasmijter erg leuk. Milou heeft hem zelf nl ook. Fijn om te horen dat jullie ook een bijzondere decembermaand hebben gehad. Wij hebben een heerlijke sinterklaas en kerst en oud en nieuw gehad. Met kerst zijn Marlies en Simon en Opa Opa bij ons wezen eten, erg gezellig! En we hebben met oud en nieuw een winterbbq gehouden, was echt een heel groot succes (met terrashaarden,vuurkorf en natuurlijk de nodige gluhwijn).
    Maar we vinden het ook erg leuk als jullie volgend jaar december weer overal bij kunnen zijn!

Nog succes met je zoektocht naar "jullie Sint"!

Groetjes uit Veghel!

• 02 Januari 2010 - 19:59

Marsha:

Heej!!! Een heel goed en gezond 201o gewenst uit down town Hoogvliet!
    Wij wel in het wit met de kerst en ook zonder jas buiten met oud en nieuw! Wel in partytent met heater... En tapbier, wijn in overvloed, sterke dranken, veeeel eten en muziek over de versterker!!
    En natuuuuurlijk uiterst illegaal vuurwerk ;-)) MOOI!! en HARD!!
    Alle vingers en ogen nog intact en nu langzaam uit de roes komend, zijn we hier ook al weer 2010 gestart.

Geniet van de komende 10 maanden!!

Liefs,
    Marsha (en Raymond en Victor)

• 03 Januari 2010 - 11:12

Evelien En Johannes:

Happy New Year!!
    En JP, wat zie je er nog fit uit na de race :-).

• 04 Januari 2010 - 10:04

Aad En De Rest:

Hoi lieve luitjes,

ik zit nu met Linde op mijn schoot de eerste papa-dag te hebben. Hier is het wel wit. circa 9 cm en erg koud, nog minimaal een week. Vannacht in T circa -14 graden. Ik zie nu al uit naar jullie terugkeer maar geniet er vooral nog van. In ieder geval de allerbeste wensen voor 2010.

liefs Aad, Ermy, Samuel en Linde

• 05 Januari 2010 - 13:35

Mies:

Ik was het niet. Maar toch een heel fijn goed jaar gewenst.

• 09 Januari 2010 - 14:09

Dorieke:

oh lieverds, wat klinkt dat allemaal weer goed!!! Ik ruil een witte koude kerst zo weer om voor eentje met zon... het is echt TE koud hier. Vooral na een weekje lekker in de zon met 25-30 graden en een heerlijke zeebries weet ik weer goed dat dit koude weer echt niet aan mij besteed is... Maar alles heeft zijn positieve kant: misschien dat er morgen geschaatst gaat worden. (maar misschien ook niet hoor, krijg namelijk al koude tenen bij het idee alleen...)

Fijn dat jullie appartement t/m juni verhuurd is, toch een hele zorg minder. Geniet van jullie 10 laatste maanden en ik zou die auto pas over 9 maanden gaan verkopen als ik jullie was...

dikke koude kus

• 09 Januari 2010 - 14:48

Lau:

Klinkt weer helemaal goed! Hadden ze niet zo'n bier tentje als in de nachtmarkt van Siem Riep in Thailand?
    Zal een feest geweest zijn daar in pubstreet..
    Veel plezier de laatste 10 maanden.
    Geniet nog maar van de speakers en de vrachtauto's ..
    groeten uit een wit Breda

• 20 Januari 2010 - 20:33

Sint:

Sorry, riep iemand? Oh, Siem, jij weer...

• 27 Januari 2010 - 11:22

De Ex-buuf:

Schiet n's een beetje op, het bier wordt lauw!