vakantie, vestjes, varen en vietnam - Reisverslag uit Sisŏphŏn, Cambodja van JP en Leonie - WaarBenJij.nu vakantie, vestjes, varen en vietnam - Reisverslag uit Sisŏphŏn, Cambodja van JP en Leonie - WaarBenJij.nu

vakantie, vestjes, varen en vietnam

Door: Leonie en JP

Blijf op de hoogte en volg JP en Leonie

28 November 2009 | Cambodja, Sisŏphŏn

Hallo lieve mensen!

Ja, wij hebben het ook koud. En we hebben ook pepernoten. En vriendjes en vriendinnetjes op de koffie. En we hebben het druk gehad! Met bezoek, vakantie, werk en buikloop.

En hier praten we ook veel over het weer. Bij deze dus!
Het is hier gewoon een beetje fris! Echt fris. Dekens, langebroeken en vestjes fris. En het is gestopt met regenen. Fijn seizoen dit. Nog even..want dan zijn alle rijstvelden niet meer mooi groen, maar koffiemetmelk bruin, van het stof. Maar Leonie heeft gewoon haar fleecevest aan op kantoor en JP is blij dat hij dichte schoenen aan mag naar het werk. De Khmers doen het nog even anders trouwens… Die hebben bontkragen, wollen mutsen, handdoeken op het hoofd en handschoenen. Maar we nemen het ze niet kwalijk! Als wij het al koud vinden..! Wij zijn er op gemaakt!

Behalve het weer praten we hier ook over eten. En nu even niet zozeer over het eten wat erin gaat (snel uitgepraat: rijst, noodles, soep), maar over het eten dat eruit gaat. En da was nogal (-: JP en ik zijn allebei aardig van de buikloop geweest. Leonie zelfs zo erg dat er een dokter en antibiotica aan te pas moet komen. Nu darmen weer in ruste en alles weer goed. Wel een geode reden om naar Siem Reap te gaan (Daar zit het ziekenhuis = dokter), daar zijn we dus nu. Inclusief internet en TV. We zijn zo blij met zo weinig!

Tja, wat gebeurde er afgelopen maand. We zijn op vakantie geweest met Bar en Wieg en hebben de bootrace in Phnom Penh gedaan (daarover later meer) en verder… Even wat headlines:
- 2 kinderen aangeboden van 1 maand en 2 jaar. 100 dollar. Kooppie. Heel schrijnend wel: moeder ongetrouwd zwanger, man weg, moeder kan niet terug naar haar familie MET kinderen, dan maar zonder….
- Dochter van gepensioneerde kok valt – in dronken toestand - TBC patient aan met mes (geen gewonden, wel veel herrie)
- Doofstomme patient steelt telefoons van andere patienten
- We hebben licht in de keuken (voor het eerst sinds een jaar). Gelukkig wordt er in Cambodja ook veel bijgebeund.
- JP studeert! En doen over een maand een examen om zijn VMWare certificering te behouden
- JP is VSO. Met kantoor met airco.

Bootrace. Wat kunnen we daar eens over zeggen, zodat het NIET een genant verhaal wordt…? Het is één keer per jaar bootrace in Phnom Penh. Tijdens het Waterfestival. Miljoenen mensen komen naar de stad om de bootrace te aanschouwen. Voor die boatrace strijden zo’n 400 teams 2-aan-2 voor de felbegeerde titel. De teams trainen er maanden voor. Doen voorrondes in hun provincie en als ze ECHT goed zijn mogen ze naar Phnom Penh. De grote vraag is: waarom doet de VSO boot ook mee?
Omdat we buitenlanders zijn, denk ik. En de Cambodjanen humor hebben.
Ok, lange inleiding voor een korte climax: de stroming dit jaar was erg sterk. De race is met de stroom mee. Maar de start was (voor ons) tegen de stroom in. Die start hebben we dus nooit gehaald… Wel geraced uiteindelijk. Maar niet gewonnen (niet eens bijna). Ook het groeten van de koning hebben we niet gehaald.. De stroming was namelijk te sterk…de verkeerde kant op…de kant van de achterbuurten van Phnom Penh. Waar de mensen gelukkig ook lief zijn en ook humor hebben.. Het was een desceptie, maar desondanks niet minder gezellig..

Na de bootrace heerlijk met Barbara en Wiegert naar Ratanakiri gegaan in het noord oosten van Cambodja. En daar is het leuk! Daar hebben ze heuvels! En watervallen. En een waanzinnig mooi kratermeer. Genieten! Daarna – helaas zonder Bar en Wieg, die hadden een ander reisschema – naar Vietnam (bedankt lieverds voor de gezellige tijd. Veel plezier in Zuid Amerika, Wieg!)

Vietnam. Mooi land. Enorm getroffen door stormen enzo de afgelopen tijd. Indrukwekkend om te zien wat een kracht water kan hebben. Wegen, huizen, allemaal verwoesd. Gelukkig komen in Vietnam reparatiewerkzaamheden sneller op gang dan in Cambodja… In Vietnam veel leuke dingen gedaan: steden, strand, lekker eten, Hoi An, Hue, Ho Chi Minh. En dat alles in een week.
Maar 1 grote vergissing bedaan: een motortaxi nemen. Nu zijn we wat gewend met zelf motorren in Cambodja. Maar dat staat in geen verhouding tot het malloten rijgedrag in Vietnam. Snel, gevaarlijk, destructief en (ogenschijnlijk) met het doel om zoveel mogelijk mensen in een zo’n kort mogelijke tijd aan te rijden. Conclusie (van Zuid Vietnam): prachtig, maar voor de lieve mensen moet je dus echt naar Cambodja!

En daar zijn we dus nu weer. Met weer nieuw bezoek! Dit keer van Lau (oud huisgenoot van JP) en Carolien. Die op dit moment heerlijk aan het strand zijn, maar die we volgende week weer in Siem Reap zien. Want…volgende week loop JP de Angkor halve marathon!! En eten we kruidnoten, want het is dan Sinterklaas. Lau en Carolien zijn trouwens eerst een dagje in Preah net Preah geweest voor ze door zijn gereisd naar Phnom Penh en de kust. Altijd fijn bijkomen (-: Citaat. JP: “Carolien, hoe goed ben jij met padden?”. Carolien: “Nou, niet zo heel goed geloof ik”. Onze huispad doet niks, maar is best groot. En woont op het toilet…

Nou, liefsten. Geniet van Sinterklaas, van ons krijgen jullie virtuele kussen en alle goeds in jullie schoen en we houden jullie op de hoogte! Jullie ons ook? We lezen jullie reacties graag!

Veel liefs!

JP en Leonie

p.s Onze camera is kapot, dus niet zoveel foto’s dit keer… Maar we kopen snel een nieuwe!
p.s 2: hét evenement deze maand was ons bezoek (met het personeel van Preah net Preah ziekenhuis) aan een Nightclub. Ja inderdaad, met bier EN meisjes. Maar we hebben beloofd er vertrouwelijk mee om te gaan. Bij deze.

• 28 November 2009 - 12:16

Elly:

Heerlijk, jullie uitgebreid verslag!
    Ik ben wel goed met padden, denk ik, maar daar schieten jullie niets mee op!
    Je weet, ik ben nogal een held ( maar niet heus). Dag schatjes!

• 28 November 2009 - 19:36

Miranda En Martijn:

Leuk om te lezen dat alles goed gaat en dat jullie ook pepernoten hebben. Helaas hebben we jullie zojuist wel gemist, we vierden Sinterklaas bij Marlies en Simon. Het was heel leuk en erg gezellig maar wel jammer dat jullie zover weg zijn!

Groetjes Miranda en Martijn

• 29 November 2009 - 20:37

Evelien:

Hee lieverds!
    Wat een mooi verslag weer en goed om te lezen.
    Wat vervelend dat jullie zo ziek waren! Gelukkig dat het weer wat beter gaat..
    Hier laat ook de gezondheid het afweten en heeft de Mexicaanse griep toegeslagen.
    Had zaterdag nog geprobeerd te bellen maar toen zaten jullie vast in een hele lekker frans restaurant :-).
    Maar probeer het snel weer!
    Hou jullie taai daar en geniet van het lekkere frisse weer,
    Liefs Eef

• 29 November 2009 - 21:45

Daisy:

Hoi hoi,

heerlijk om zo op de hoogte te blijven van jullie belevenissen daar in het verre weg.

veel liefs
    Daisy

• 01 December 2009 - 08:05

Neeltje & Willem:

Goed om weer van jullie te horen. Hoe gaat het met de voorbereiding van de halve Martathon? Vervelend dat jullie buik niet in optimale vorm was zo net voor Sinterklaas. Hier gaat alles prima. Geen mexicaanse griep of andere exotische ziektes. Voorlopig zouden we onze winterjassen naar jullie kunnen sturen want het is hier nog niet echt koud. Gaan jullie ook nog iets aan Sinterklaas en Kerst doen daar? Gebraden pad met sprinkhaan saus en als toetje grof gemalen koffie met een heerlijke appelflap.....

Groetjes aan Lau en Carolien. Was hij op tijd?
    Groet N & W

• 01 December 2009 - 08:05

Neeltje & Willem:

Groetjes aan Lau en Carolien. Was hij op tijd?
    Groet N & W