Hoe Nederland naar Cambodja kwam, Cambodja naar NL - Reisverslag uit Sisŏphŏn, Cambodja van JP en Leonie - WaarBenJij.nu Hoe Nederland naar Cambodja kwam, Cambodja naar NL - Reisverslag uit Sisŏphŏn, Cambodja van JP en Leonie - WaarBenJij.nu

Hoe Nederland naar Cambodja kwam, Cambodja naar NL

Door: Leonie en JP

Blijf op de hoogte en volg JP en Leonie

18 Oktober 2009 | Cambodja, Sisŏphŏn

Ja lieve mensen! We doen wel aan ontwikkelingswerk, maar er moeten heel wat bomen geplant worden om alle vliegkilomerters te compenseren die door en voor ons gemaakt worden

Maar wat is het leuk allemaal! Het laatste waarbenjij bericht dateerd alweer van bijna 6 weken geleden..

Inmiddels hebben we een enorm leuke tijd gehad met Femke en Erik in Cambodja. Siem Reap, een week (!!) in dorprstaat ons dorp en Battambang, heerlijk! De bikkels hebben het zowaar bijna een week uitgehouden in de beschermde (maar middeleeuwse) omgeving van Preah net Preah. We hadden er zowaar huisgenoten bij waar we niet bang van waren (-:

Vlak nadat zij bij ons vertrokken zijn (en verregend zijn op Koh Chhang…) zijn we naar Nederland gegaan en hebben we de meesten van jullie gezien en gesproken! Het was een rare gewaarwording om op vakantie te zijn in eigen land. En iedereen was zo lief voor ons! En overal was wijn. En wasmachines. En koud bier. En bruin brood. En Nederlandse humor. En het was lekker weer. In Tilburg vloeide de drank nog steeds rijkelijk. In Rotterdam stond Plan C er nog. Pappa’s en Mamma’s blijven altijd de liefsten. En eiersalade en yorkham blijft erg lekker.

Het was echt een feestweek voor ons! Erg prettig om te merken dat ook al zijn we bijna een jaar weg, het zo normaal en goed was om iedereen weer te zien!

Terug in Cambodja (‘thuis’ kunnen we wel zeggen) is alles ook weer gewoon goed. Werk is werk, huis is huis (spinnen zijn spinnen (-: ). Het is is echter schokkend te zien wat het regenseizoen en de typoon Ketsana doet met het waterpeil in het land. Ongelofelijk! Wegen, huizen, akkers, weilanden alles is ondergelopen. Zelfs de 3 meter lange palen waar sommige huizen op staan blijken niet altijd lang genoeg te zijn… Zie foto’s.

Verder hadden we het geluk dat nauwelijks 2 weken later Martin (vriend van Leonie uit Halsteren) en Evelien (vriendinnetje die Leonie kent van Bedrijfskunde) & Johannes alweer op de stoep stonden. Het blijft een feest om te kunnen laten zien waar en hoe we wonen en de leuke plekken van Cambodja te kunnen laten zien. Helaas gaan Eef & Johannes vandaag alweer weg, maar wisselen die mooi af met Barbara en Wiegert die a.s. donderdag waarschijnlijk aankomen in de metropool Preah net Preah.

Op het werkfront gebeurt er trouwens ook veel (ja dat kan, tussen al het bezoek door…). JP is inmiddels een ‘echte’ VSO-er (En Leonie is ‘de partner van’(-:) en hij volgt nu een aantal dagen de In Country Training om ingewerkt te raken in de werkwijze van VSO. Want…half November zal hij aan de slag gaan als ‘Hospital Database Development Advisor’ (klinkt interessant, of niet!? :) ). Hij zal in Mongkul Borei ziekenhuis (het provincial ziekenhuis in onze provincie, een stuk groter een veel betere faciliteiten dan Preah net PReah ziekenhuis waar Leonie werkt) een network gaan aanleggen waarmee op eenvoudige en accurate wijze management informative van de verschillende afdelingen wordt veraled en gerapporterd. Verder zal hij ook de staff trainen in het gebruik van het system en zal hij een systeembeheerder opleiden om het systeem draaiende te houden als JP weg is. JP kijkt ernaar uit om weer eens wat nieuws te doen en aan een duidelijk project te kunnen werken in plaat van ‘Doctor Computer’ te zijn.

In het ziekenhuis van Leonie gaat het ook allemaal prima! Het ziekenhuis heeft een fonds wat betaald voor de arme patienten (zo’n 90 % van alle patienten in het ziekenhuis). Om het fonds (equity fund) te behouden wordt het ziekenhuis elk jaar gechecked . Dit assessment zit zeer gedegen in elkaar en verplicht het ziekenhuis tot kwaliteitsverbetering. Want als de score niet stijgt en niet beven de norm is, raakt het ziekenhuis het equity fund – en daarmee een heel groot deel van de inkomsten (=salarissen) kwijt. Vorig jaar scoorde het ziekenhuis 78% en bij het assessment van dit jaar scoorde het maarliefst 87.71%!! Ruimschoots genoeg om het equity fund te behouden, maar ook een aardige indicatie voor Leonie en haar collega dat ze op de geode weg zijn met het ziekenhuis. Duidelijk is wel dat er op het gebied van het functioneren van de commissies, algemeen management en patienten files nog veel te verbeteren valt… Genoeg te doen dus komend jaar!

Verder hebben Janice en wij de handen ineen geslagen en met geld wat we alle drie van vrenden en familie hebben gekregen een speeltuin geregeld voor het ziekenhuis (zie foto). Dit was geen overbodige luxe, omdat door het gebrek aan kinderopvang hele families in het ziekenhuis verblijven ook al is maar 1 kind of 1 van de ouders ziek. Heel veel kinderen die zich vervelen dus!! En die maken nu massaal gebruik van de nieuwe faciliteiten, geweldig om te zien!
Het grootste deel is gefinancierd door een cluje oude vrouwen uit het dorpje waar Janice vnadaan komt, maar Elly heeft ook een aanzienlijk deel bijgedragen en wij hebben $80 bijgelegd van het geld wat we bij ons vertrek van jullie hebben gekregen. (kunnen jullie met de kerst zonder schuldgevoel genieten van alle weldaad, jullie hebben immers geode dingen gedaan dit jaar (-: ) Bedankt, names alle lieve kindjes!

Komende weken wordt er ook nog (een beetje (-: ) gewerkt, maar worden er vooral heel veel leuke dingen gedaan: woensdag zijn we uitgenodigd voor een feestje in het ziekenhuis waar JP gaat werken (aanleiding vooralsnog onbekend), donderdag komen Bar en Wieg aan in ‘t dorp, dus gezellige dagen, volle weekenden. Vanaf 31 oktober hebben we vakantie. We gaan dan met Bar en Wieg naar Phnom Penh waar we met z’n 4en (en 40 andere VSO-ers) meedoen met de bootrace ter ere van het Waterfestival. Daarna hebben we nog 2 weken vakantie en gaan we waarschijnlijk naar Vietnam met Bar & Wieg.

Kortom, het leven is goed!
We hopen dat jullie de kou en wind kunnen weerstaan, geniet van de herfst(vakantie)!

Veel liefs,

JP & Leonie

• 18 Oktober 2009 - 07:31

Miranda,Daan+Milou:

Hoi JP en Leonie,

Leuk om weer te lezen dat alles goed gaat.

Geniet ervan en van jullie aankomende vakantie. Wij gaan as zaterdag lekker op vakantie, we zullen aan jullie denken!

Dikke kus van de kindjes.

Groetjes Daan, Milou en Miranda

• 18 Oktober 2009 - 07:40

Sjak:

Leuk weer wat van jullie te lezen.

• 18 Oktober 2009 - 09:39

Eef En Johannes:

Saus A Day!

Nederland is vroeg wakker want we zijn niet eens de eersten ;-). Het was fantaaaasties in Cambodja met jullie! Liefs vanaf het vliegveld in Phnom Penh (naar Cambodjaans gebruik hebben we een delay van een half uur). O ja, nog de groeten van Posak de tuktuk driver

• 18 Oktober 2009 - 11:49

Linda:

Super leuke verhalen weer! Geniet er weer van de komende tijd met alle leuke bezoeken en feesten in het vooruitzicht! Ben hier in NL heel erg mijn best aan het doen het vakantiegevoel af en toe nog een beetje terug te krijgen maar zulke verhalen en foto's helpen goed!

• 18 Oktober 2009 - 20:04

Anke Cuijpers:

He luitjes,
    leuk om weer wat van jullie te lezen!
    Zeker als mijn zusterrr ook nog een belangrijke rol speelt in jullie reisverslag! Ook de foto's zijn weer fantastisch!

Veel plezier nog en maak er weer wat moois van!

groetjes Anke

• 20 Oktober 2009 - 12:37

Mies:

En met zun vijven op de fiets?

;-)

• 20 Oktober 2009 - 18:13

Iris:

Wauw, al dat water!!! Onvoorstelbaar zeg! Hebben jullie thuis toch geen last gehad van overstromingen??
    x