We komen naar je toe deze zomer! - Reisverslag uit Sisŏphŏn, Cambodja van JP en Leonie - WaarBenJij.nu We komen naar je toe deze zomer! - Reisverslag uit Sisŏphŏn, Cambodja van JP en Leonie - WaarBenJij.nu

We komen naar je toe deze zomer!

Door: Leonie en JP

Blijf op de hoogte en volg JP en Leonie

23 Augustus 2009 | Cambodja, Sisŏphŏn

Ha lieve mensen!!

“Lief, we hoeven geen taxi te bellen hoor, we kunnen gewoon aan de weg gaan staan en een auto aanhouden die naar Siem Reap gaat.” (Leonie)

En zo geschiede.. Heden middag, 12.45 stonden er twee barangs (buitenlanders) in de middle of nowhere tussen Poipet en Siem Reap aan de kant van de weg.

“Hmmmmm, er reden net 2 taxi’s voorbij…” (JP, onrust in zijn stem)

Maar dan, stopt ere en rode auto, zonder 6 mensen erin (had ook zomaar gekund en dat hadden wij moeten uitleggen dat wij daar niet bij passen. Dat is een concept wat hier Cambodja nog niet helemaal begrepen wordt. “Niet passen? Wat is dat?”)

Geen andere passagiers dus…maar wel zeker 20 dozen wijn! Wijn! WIJN! In Cambodja! Zo ontmoet je nog eens mensen! Een leuk gastje die een wijnbarretje heeft in Siem Reap, stapelde wat dozen op elkaar en we kunnen mee. Voldaan kijken we elkaar aan…Totdat blijkt dat de auto niet start… We waren nog geen meter verder.

Na 10 minuten frotten aan draadjes onder de motorkap startte de auto weer and off we go!!

Tot Mr. Chauf een telefoontje krijgt… “Sorry guys, I have business to do…here” (here = midden tussen de rijstvelden met 1 klein straatje naar rechts). Maar, Mr. Chauf was écht aardig en we hoefden hem niks te betalen.

Maar daar stonden we dan…ongeveer 20 km van huis, tussen de rijstvelden..

O ja, hadden we al verteld dat er een onweersbui rap naderde…?

Gelukkig stopte daar een pick up. Een oude, een vieze, een zwart pick up. Met 2 mensen en genoeg plaats in de achterbak. Een beetje avontuur is ons niet vreemd, dus daar gaan we weer!!

Om een lang verhaal kort te maken: na een dik half uur in een naar vis ruikende pick up truck, onder een morsig zeiltje (vanwege de onweersbui…waar we in reden) kwamen we (Leonie met steil haar [tamelijk winderig in zo’n pick up]) aan in Siem Reap. Voor een prikkie, dat dan weer wel.

En zo ist gekomen dat we nu weer lekker aan Siem Reap aan het internetten zijn onder het genot van een koud biertje!
Dusss.

Hoe is het met jullie? We heben de zon en de warmte jullie kant op gestuurd, zodat jullie ook weten hoe het is om de hele dag te zweten! (-;

Hier merken we ook dat het vakantie seizoen is begonnen… Nee, niet omdat het drukker of minder druk is op het werk dan anders, maar omdat we zo gezellig veel bezoek krijgen!!

2 Weken geleden hadden we een korte meet-en-greet met Femke en Erik, waarna JP naar Nederland is vertrokken, omdat het niet zo goed ging met omaatje (en omaatje is op de mooie leeftijd van 89 jaar gestorven).
JP heeft overigens bewust niet veel ruchtbaarheid aan zijn plotselinge bezoek aan NL gegeven, met in het achterhoofd dat we over een maand samen jullie allemaal proberen te zien. JP heeft overigens nog wel even 10 km gelopen in Hoeven (of all places…) samen met Willem… Tja, óf sportief óf bierdrinken. In September wordt er meer op het tweede gefocussed (-:

Terwijl JP naar Nederland ging heeft Leonie een gezellig (maar best vreemd, zonder JP) weekend gehad in Bangkok met Femke en Erik.

Na een ‘normale’ week werken heeft Leonie het daaropvolgende weekend Linda (een oud huisgenootje) en Marieke opgehaald in Siem Reap om vervolgens een Grande Tour Preah net Preah te doen (zie ook mariekelinda.waarbenjij.nu) . Erg gezellig!

Een paar dagen daarna kreeg Leonie wéér bezoek in ‘the centre of the universe’, vakantie bestemming # 1: Preah net Preah. Thomas kwam na een voltooid VSO placement in Vietnam een Workshop Proposal Writing doen voor verschillende ziekenhuizen en health centres waar Leonie mee samenwerkt. Erg gezellig, en makkelijk (-: , want anders had Leonie de workshops zelf moeten organiseren! Bedankt Thomas (thomashoyer.waarbenjij.nu)!

Inmiddels is JP weer terug in Cambodja na een heftige, gezellige, bourgondische (de liefde voor bruin brood met kaas is niet geslonken na een korte hereniging) en mooie week met familie. Voor JP was het echt weer thuiskomen in Cambodja (en voor Leonie was het huis net wat meer een thuis mét iemand in huis die sprinkhanen, ratten en spinnen kan weg jagen (-;)! Fijn om weer samen te zijn. Enorm leuk was ook dat JP met een klein rugzakje naar NL ging en met een enorme koffer..en 30 kg bagage terugkwam. Dropjes, cake, knakworsten, we hebben het allemaal. Lekkerrrrr!! En we hebben...tuingereedschap...zodat we het oerwoud wat tuin heet te lijf kunnen gaan!

En we gaan gewoon weer verder waar we 2 weekenden geleden in Bangkok gebleven zijn met Femke en Erik! Maar dit keer in Siem Reap, waar we F & E ophalen nadat ze door Laos en via Phnom Penh wel heel dichtbij zijn gekomen! Vanavond genieten we nog even van de geneugten van Siem Reap: goedkoop bier, lekker eten en internet. Om morgen weer te werken (Leonie) en de inside Cambodia tour te starten met onze lieve vriendjes. Het plan is om een aantal dagen door Preah net Preah en omgeving te touren en een workshop te bezoeken over Ondervoeding die Leonie organiseert (maar waar Leonie – voor de oplettende lezer – GELUKKIG geen inhoudelijk bijdrage aan levert…De taakomschrijvingen zijn wat vaag in Cambodia, maar niet zo vaag dat Leonie nu expert is van ondervoeding :). Maar wel leuk voor – communicatie minded – F & E om een beeld te krijgen van het echte werken (=ploeteren) in Cambodja.

Volgend weekend gaan we gevieren nog even op pad en dan is het aftellen voordat we naar Nederland komen! Ook weer leuk!

Om vast in de agenda’s te noteren:
Vrijdag 18 Sept: eten/ stappen in Breda of Tilburg voor de fans in Brabant.

Vrijdag 25 Sept: eten/ stappen in Rotterdam voor de fans aldaar.

Smit- DE Vos on tour komt naar je toe deze zomer!!

Veel liefs!

JP & Leonie

p.s onze fotoruimte is op!! Dus maar weinig foto's dit keer...

• 23 Augustus 2009 - 13:07

Helen:

Hoi!!!
    gewoon oude foto's verwijderen! ik ga nu maar naar de honkbal ;)..zal ik een boekje over cambodja meenemen???

• 23 Augustus 2009 - 15:35

Miekes:

Schatje...ondervoeding...Ik ben de helft van mijn Leonie kwijt op de foto! Je moet wel goed voor jezelf zorgen hoor..en niet jezelf als voorbeeld nemen...

Hier alles minder...we overwegen terug te gaan naar NL, Jeroen nog geen werk. We zijn nog wel gelukkig hoor met kinderen!

• 23 Augustus 2009 - 18:03

Dorieke:

klinkt allemaal weer prachtig! Denk dat jullie de LP maar eens moeten schrijven en PnP op moeten laten nemen als homestay experience in the real Cambodia... En dan laat je je betalen in knakworstjes! Daar zitten tenslotte heel veel voedingswaarden in toch expert Leo?? :)

kan niet wachten tot jullie weer in NL zijn. Zorg maar dat de zon er dan ook is, dan is NL best te doen (toch JP?)

dikke kus en succes met tuinieren...:)

• 24 Augustus 2009 - 07:16

Neeltje & Willem:

He luitjes, Goed om te horen dat JP met met een volle rugzak is terug gekomen!!! Hij was ook zoveel gewicht verloren tijdens de Hoevense polderloop.....Leonie was je weer blij hem te zien? Ik ook....
    Leuk dat jullie snel weer komen. Mogen Neeltje en ik ook met de Rotterdammers mee? De 18e gaat ons niet lukken, tenzij het in Breda is en we om 24.00 uur nog kunnen/mogen aansluiten. Het zal vast wel goedkomen. Tot binnenkort en goed lekker van de kanckworsten, drop en andere lekkere dingen uit NLD.

Groet Neel en Willem

• 26 Augustus 2009 - 06:38

P8:

Jullie hebben de stoelen gekocht!!!!wat heerlijk!!!

geniet vd knakworsten
    kiss

• 27 Augustus 2009 - 19:56

Martijn En Miranda:

Hoi,

Nou zoals meerdere ook al hebben gezien, missen we een stukje Leonie. Nog enkele weken en dan zien we jullie gelukkig weer samen in NL.

Groetjes uit het zonnige Italie!!

• 28 Augustus 2009 - 07:20

Linda:

Hi!

Nogmaals super bedankt voor de homestay!! Heel veel plezier straks en natuurlijk ook in NL!

x Linda