EEN SLANG IN ONS HUIS, en andere alledaagse zaken - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van JP en Leonie - WaarBenJij.nu EEN SLANG IN ONS HUIS, en andere alledaagse zaken - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van JP en Leonie - WaarBenJij.nu

EEN SLANG IN ONS HUIS, en andere alledaagse zaken

Door: Leonie en JP

Blijf op de hoogte en volg JP en Leonie

13 Mei 2009 | Cambodja, Preah Seihanouk

Ha lieve mensen,

Hier weer eens even een berichtje uit Cambodja!
Na 2 heerlijke weren vakantie met vader en moeder de Vos is het werkende leven weer volle bak begonnen. Al kijken we nog wel met heel veel plezier terug naar de onwijs leuke vakantie! Zie foto’s.

Het is hier trouwens heel, heel warm (geweest). Het was al warm, maar toen de thermometer binnen 39 graden aanwees en buiten 48 graden hadden wij het toch ook echt heel warm (de Cambodianen trouwens ook)!

De auto en de hond zijn inmiddels weer terug naar baasjes Helen en Tricia (snik, snik), dus we brommeren weer rond. Wel handig hoor om een auto te hebben! En een hond is toch ook echt gezellig in huis!

Afgelopen week wisten we wel weer even dat we toch echt in de tropen wonen… Brrrr… We kwamen thuis (met hond) en Leonie liep gelijk de keuken in. Daar zag ze wat wegschieten de kamer in, ze dacht dat het een van onze twee huis hagedissen was. NIET DUS!! ‘t Was een slang! Niet heel groot, wel heel groen! Brrrrrrr.
Gelukkig konden we hem met stokken naar buiten jagen… Dus..: Evelien, Femke, Barbara: blij dat jullie geboekt hebben?? (-;

Heel veel dingen hier vinden wij inmiddels heel erg normaal, maar als we er over nadenken deden we dat in Nederland toch anders… Een kleine bloemlezing:

Een ruimte betreden
1. Licht aan (als deze het doet) of hoofdlamp aan
2. Visuele controle
3. Stap naar binnen: visuele controle 360 graden (stel je hier een politie actie voor)
4. Bij ‘coast is clear’ wordt plan uitgevoerd
5. Bij onregelmatigheden (kikkers, spinnen , hagedissen, schorpioenen) wordt versterking ingeroepen (Leonie) of worden hulpmiddelen ingeschakeld, te weten: bezem, familiebus insecticide, electrocuteer tennisracket (JP)

Alvorens men eet
Loopt men naar een pot en kiest er iets uit. In de tussenliggende tijd heb je tijd om alles gereed te maken. En dat is:
1. Checken of soja saus, chili saus, servetten en bestek op tafel zijn
2. met wat servertjes dient het bestek schoongemaakt te worden
3. deze servetjes deponeren we…op de grond..
Het poetsen van het bestek doet iedereen hier trouwens, omdat er nergens warm water is, dus bestek vaak wordt afgewassen met koud water. Het staat op tafel in (ooit) kokend water, maar iedere gast poetst het nog even na!

Even internetten
Sommige dingen die in Nederland echt heel vanzelfsprekend waren zijn het hier al lang niet meer. Zoals even (!!) internetten! Dit geldt vooral voor Leonie, want JP heeft (als het meezit..) internet op het werk. Om te gaan internetten moet Leonie naar Sisophon, zo’n 25 km op de motor. Dat is al een stuk bewerkelijker, dan gewoon achter je bureau gaan ziten, maar op Koninginnedag werd het een dagdeel vullend programma…zonder geinternet te hebben.
Leonie vertrok, op de motor. Niks aan de hand. Internetcafe was rustig, internetverbinding goed. Geen vuiltje aan de lucht. Enthousiast werden wat privé mailtjes beantwoord toen na 10 minuutjes gestart werd met de eerste werk email.
Stoomstoring.
In heel Sisophon… Na 10 minuten gewacht te hebben heeft Leonie toch maar besloten weg te gaan, wachten op iets wat wel een dag kan duren is ook zo iets.. Maar onder het mom van ‘we laten ons niet kisten’ vrolijk op de motor gestapt. Dit leek prima te gaan. Tot ergens net over de helft de motor erg begon te hobbelen… LEKKE BAND!
Gelukkig was het maar een kilometer verder tuffen naar een stalletje waar ze banden maken (het was de achterband, dus op het puntje van het zadel zitten kon net). Na een interessante discussie gehad te hebben over vuile olie en nieuwe banden waren de 2 (!!) gaten geplakt..
Zo kan het dus zijn, dat je 2,5 uur bezig bent met EEN POGING te internetten…

Toch zijn we nog heel erg Nederlands in de jungle en hebben we heel erg Koninginnedag gevierd! Terwijl in NL het feestje word verstierd waren wij druk met spijkerpoepen, stoelendans en koekhappen. Dit alles met Nederlanders, Engelsen en Khmers. Conclusie is dat je van deze spelletjes na je 7e nog steeds bloedfanatiek wordt (-: ongeacht welke nationaliteit. Zie de foto’s voor een impressie.

Verder hebben we vanaf afgelopen vrijdag alweer (8 mei) vakantie! Dit keer, omdat de koning jarig is (= 3 dagen vrij) en vanwege de onvergetelijke ‘Royal Plowing Ceremony’. Ja, de PLOEG ceremonie. Maakt niet uit hoor, wij noteren weer een dag vrij! Omdat we alles bij elkaar dus 10 dagen vrij hebben zijn we én naar de jungle (Koh Kong, Cardamon mountains) én naar het strand (Sihanouk Ville, Otres Beach) gegaan.
Jungle was geweldig, hutje aan het water. Beetje bootje varen, zwemmen bij watervallen. En nu…tja…we kunnen mooie verhalen vertellen over het prachtige strand waar we zijn… En dat is ook best zo…ware het niet dat de regen met bakken uit de lucht komt.. In ieder geval verbranden we niet (-: en hebben we tijd om even te internetten!
Waarschijnlijk morgen naar Kep. Een knussig kustplaatsje bekend om z’n heerlijke visschotels en krab. Het gaat met ons dus erg goed!

O ja, wij hebben nu wat gebabbeld over normale zaken hier, maar we horen ook heel, heel graag over jullie alledaagse dingen die jullie bezig houden! Gewoon dat we er ook een beetje bij zijn..!

Grote groeten!!

JP en Leonie

• 13 Mei 2009 - 07:30

Dorieke:

Hey lieverds!

Klinkt goed zeg de ene vakantie na de andere en tussendoor nog wat wildlife in jullie huis...(ben blij dat al dat wild jullie nog niet gevonden had toen wij bij jullie waren...;) )

En nu dus krab eten in Kep (althans ik heb uit betrouwbare bron dat je dat daar heeeeel goed kan...)

Geniet ervan lieverds en we spreken elkaar snel weer!

kus

• 13 Mei 2009 - 07:33

Martijn En Miranda:

Ha JP en Leonie,

Leuk om weer wat van jullie te horen. We zijn gisteren terug gekomen uit het mooie Turkije. Het was heerlijk, maar wel het tegenovergestelde van jullie ;)!! We hadden alles wat ons hartje begeerde. Lekker weer, heerlijk eten en drinken en ons hotel lag direct aan zee. Echt direct, je liep vanuit het hotel meteen het strand op. Daan en Milou vonden alles SUPER. Het vliegen ging heel goed en hebben heerlijk op het strand gespreeld!! We zullen nog wel wat foto's mailen.

Heel veel liefs en tot snel, Martijn en Miranda

• 13 Mei 2009 - 09:40

Petra:

Hey Leo en JP!!
    lkkrrrrrr krab in kep!!Jaloers!!!
    Wij zijn nu dus weer heelhuids thuis, tis hier btje zomer, 18 graden.. en iedereen loopt in korte broek behalve wij uit de tropen, (shit, tis koud!!) ;)
    Bereid je dus maar voor op september!

kus

• 13 Mei 2009 - 13:47

Miekes:

Popjes! Gaat goed daar!Ik lees dat jullie hetzelfde arsenaal aan insectenomleggers hebben! Top! Leuke foto's van je mummy en daddy (dikke kus voor jullie, als jullie dit lezen).
    Ik ga je snel weer even bellen, kussen voor JP!

• 13 Mei 2009 - 18:42

Aad En Ermy:

He JP en Leonie,

Leuk weer wat van jullie te horen. Wel echt een ander leven dan hier .... In Tilburg alles goed met groot nieuws maar dat mailen we nog wel. Huis al aardig op orde en tuin al helemaal leeg.

Ik hoop jullie even te zien als jullie in NL zijn,

groetjes Aad

• 14 Mei 2009 - 05:59

Gerrie:

Geweldig om weer een beetje bij jullie te zijn!
    Het was geweldig daar, ik wil zo weer terug!
    Kussen

• 14 Mei 2009 - 08:35

Jet Van Der Linden:

He vakantiegangers,

Ik kan zelf nog niet schrijven maar vandaar dat mijn vader even een bericht stuurt.....

Ik heb de afgelopen nachten slecht geslapen. (papa en mama ook, haha) Er komen wat tandjes door en ik heb een beetje koorts. Het goede nieuws is dat ik kan kruipen en dus overal aan kan zitten. (Sorry papa en mama) Niks in huis is dus meer veilig. Ook probeer ik te staan en ook dat lukt. Verder kan ik al meedoen met; klap is in je handjes en sinds kort kan ik ze ook mijn bolletje leggen. Eten vind ik heerlijk (zal ik wel van papa hebben, en papa zeft altijd het drinken komt ook nog wel.....)Verder kom ik de dag door met kruipen, poepen, slapen en brabellen en vooral veel lachen. Ik ben nog te klein voor tienertoer dus een retourtje Cambodja zit er nog niet in. Maar anders moeten jullie maar eens naar mij komen kijken. Dag Tante leonie en Ome JP. Dikke kus van Jet

• 15 Mei 2009 - 06:26

Ronald :

Hoi lieffies,
    Leuk om jullie belevenissen te lezen, al vond ik het veel leuker om ze 2 weken zelf mee te maken. Cambodja, de Cambodjanen en vooral het leven in de dorpjes heeft grote indruk gemaakt. Jammer dat door de dagelijkse beslommeringen hier de herinneringen aan Cambodja snel naar de achtergrond zakken. Ben na 2 weken het wijsje van de Cambodjaanse Frans Bauer uit mijn hoofd kwijt. Spreek jullie snel.

• 17 Mei 2009 - 10:40

Evelien:

Hey!
    Mooi om jullie verhalen weer te horen..
    Eerste reactie met betrekking tot slang: ahhhhhhh!! Johannes had een tegenovergestelde reactie, dus het is duidelijk wie zo'n beest weg gaat jagen in oktober ;-).
    Heb er nu al zin in!
    Kus

• 17 Mei 2009 - 22:06

Albert Franken:

Hallo JP en Leonie.
    Erg leuk om te lezen hoe het met jullie gaat. Dat van die slang vond ik persoonlijk nioet prettig. Gelukkig hebben we die niet in NL.
    Verder gaat bij ons in Waalre alles zijn gangetje, we zijn met de kids naar Disneyland Parijs geweest, Mooi weer en niet te druk. De kinderen hebben echt genoten en wij dus ook.
    Verder zijn de kids de baasjes geworden van 2 gerbrils (woestijnratjes, familie van de hamster).
    Nu ga ik maar weer verder in de nachtdienst met de taken waarvoor ik betaald wordt, Groteten van Albert josetten ,Manon en Oscar.