Cambodia is.... - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van JP en Leonie - WaarBenJij.nu Cambodia is.... - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van JP en Leonie - WaarBenJij.nu

Cambodia is....

Door: Leonie en JP

Blijf op de hoogte en volg JP en Leonie

15 Maart 2009 | Cambodja, Phnom-Penh

Ha lieve mensen van het thuisfront!

Tijd voor een stukje inzicht in de Cambodianen in hun natuurlijke habitat (en dus ook de onze...).

De Cambodianen en.... MUZIEK/ DE VOLUMEKNOP

Waar: overal, bij voorkeur bij bruiloften en uitvaarten, dorpsfeestjes, Aids voorlichting, etc. O ja en niet jte vergeten: gewoon omdat de installatie hard kan.

Wanneer: meestal vanaf 4.00 in de morgen. Met uitschieters naar 2 uur eerder en later

Wat: Khmer muziek houdt het midden tussen veel xylofonen en niet gestemde gitaren door elkaar heen. En hard zingen. Vaak live door microfoon.

In de praktijk: worden we wakker om 4.00 uur van de Chief van het dorp of één van de 600 bruiloften of begrafenissen die altijd wel ergens in het dorp zijn. We kunnen zeggen dat we begrafenismuziek afkomstig van de pagoda kunnen handelen, daar slapen we doorheen, maar al het andere... Het blijft ons wakker maken en verbazen.

De Cambodianen en.... EXAMENS

Waar: in een klaslokaal op de universiteit (en alle high schools)

Wanneer: 2 x per semester bij mid, en end exam

Wat: briefjes doorgeven, overleggen (hardop) en examens doorgeven. Dit alles bij voorkeur onder het toeziend oog van minimaal 2 suveillanten.

In de praktijk: JP die tenenkrommend afvraagt of hij aan het surveilleren is op een examen op een universiteit of in een kroeg staat (aan het geluid en de interactie tussen mensen te oordelen)..

De Cambodianen en.... HET VERKEER

Waar: overal

Wanneer: altijd

Wat: Lees en huiver.... Met gemiddeld 3 op 1 motor of met 7 in een auto (regelmatig bij beide 1 of 2 personen extra...): neemt men altijd de binnenbocht (juist, als iedereen dat doet rijdt je dus in die binnenbocht tegen elkaar aan), kijkt men NOOIT als je de weg op gaat, toeter je altijd, maar rem je nooit. Spannend dus. O ja, en in Cambodia beginnen kinder eerder met motorrijden dan met lezen zo lijkt het..

In de praktijk: proberen wij hard niet te vloeken als er een motor met 2 ouders, een gastank en 3 kinderen met 70 vanuit het niks de weg op schiet. (maar zien we - met name in het ziekenhuis, maar ook voor de deur) gigantisch veel ongelukken).

De Cambodianen en..... FOUT PARKEREN

Waar: in Sisophon, voor een kantoor aan een drukke weg

Wanneer: op een willekeurige vrijdag

Wat: een VSO motor van 2 alleraardigste volunteers uit Preah net Preah

In de praktijk: Ging Leonie dus met een collega op de motor naar Sisophon, parkeerde daar de motor voor het kantoor van VSO vriendjes en vriendinnetjes en ging internetten, borrelen en eten met JP en onze VSO vriendjes in Sisophon. Toen wij nietsvermoedend om een uurtje of 22 terug kwamen, was de motor weg... En die stond dus niet (zoals verwacht) binnen in het kantoor, maar.....op het politiebureau.. Hoe die daar is gekomen weten we nog steeds niet, maar na veel geduld, onderhandelen op z'n Khmer's en...het achterlaten van een vingerafdruk en een foto van Leonie met motor is onze Honda Dream weer thuis (en kan Leonie zeggen dat ze voor het eerst een AK 47 pistool in het echt heeft gezien)

Dit even als een kleine doorsnede van de Cambodiaanse samenleving....

Verder:
- is JP nu vlak bij de grens met Laos ee nnetwerk aan het aanleggen bij een zijde weverij (zie www.mekongblue.com)
- is Leonie nu in Maleisie voor een 5 daagse studytour in Kuala Lumpur
- is het nog steeds heel warm, maar heeft het na 4-5 maanden eindelijk weer geregend
- zien we jullie mailtjes, reacties, etc. nog steeds heel graag verschijnen!!

Veel liefs,

JP en Leonie

• 15 Maart 2009 - 16:11

John:

Ik blijf het echt geweldig vinden om te lezen hoe jullie een perfekte balans hebben tussen goede dingen doen aan de ene kant en heel erg de humor van alles in blijven zien aan de andere. Supergoed!

Oh ja, en die hagedis: kun je die niet meesmokkelen? ;-)

gr. John

• 16 Maart 2009 - 02:36

Peet:

ha leo en JP,
    ook cambodja blijft me telkens verbazen en jullie verhalen laten me schuddebuiken!!
    trouwens Leo, tot wanneer ben je in KL?wij landen op de 17e weer van de fili's, misschien kunnen we een te duur biertje doen s'avonds??
    gijs' nr 0031614668068

we horen het als je tijd hebt!!

dikke kus peet

ps sjoerd heeft het nog steeds naar z'n zin ;)

• 16 Maart 2009 - 08:11

Rachel:

Wat leuk is het toch om al jullie verhalen te lezen en foto's te bekijken! Wat een avontuur!

Liefs Rachel

• 16 Maart 2009 - 13:23

Monique:

Haha hilarisch steeds dat cultuurverschil. Ik zie JP al helemaal serieus rondlopen bij zo'n examen. Hihi
    Dank jullie wel voor de post trouwens. Groot gevecht hier om de postzegels(die niemand spaart hoor).

groetjes kijk alweer uit naar het volgende verhaal.

• 16 Maart 2009 - 15:06

Eef:

Wat een geweldig verhaal weer!! Blijf vooral hiermee doorgaan.. Ennn, zaterdag lag er weer een supermooi kaartje in de bus, wat lief!! Mijn respect voor het Khmer en jullie vaardigheden stijgt met de dag ;-).
    Ons plan is om volgende week een ticket te boeken en ik kan niet wachten om jullie daar als echte Kmer-en (is dat een woord?) te zien! Maar natuurlijk eerst in september in Nederland.
    Hele dikke kus,
    Eef

• 16 Maart 2009 - 15:08

Eef:

O ja, die hagedis lijkt me echt verschikkelijk om in huis te hebben!! Is toch wel even iets anders als een Nederlands spinnetje.. Sterkte Leo :-)

• 17 Maart 2009 - 16:03

Helen :

Wat een mooie gekko!!! of is dat alleen maar de aanspreeknaam voor dat soort van beestjes op de NL Antillen?

• 20 Maart 2009 - 15:56

Anneke:

He, ik had zo'n zelfde hagedis in mijn huis in Thailand! Groot, he? Maar ja, hoe groter hoe minder last je hebt van kakkerlakken en muggen. Die van ons woonde achter het gordijn boven de bank. Ik had af en toe het idee dat ze over mijn schouder mee naar de tv zat te loeren. Zorg ervoor dat die van jullie zich netjes blijft gedragen, want die van ons ging op een gegeven moment poepen en piesen in huis en dat stonk. Net als de eitjes die ze legde en kapot vielen als ik het raam opendeed...
    Groetjes, Anneke xxx

• 11 April 2009 - 08:54

Ronald:

Hoi Leonie (en JP), is het gezellig met pa en ma. hahaha ik zie je moeder al met de beentjes omhoog zitten omdat de huishagedis langsloopt. In ieder geval heel veel plezier en geniet van elkaar, wij wachten intussen geduldig af op alle gekke verhalen en doldwaze situaties waarin je ouders ongetwijfeld belanden. Tot hoors, groetjes Ronald